e-politics.cz

Jižní Súdán: Reálná naděje na mír?

V neděli  5. srpna 2018 byla podepsána v súdánském Chartúmu dohoda o ukončení občanské války v Jižním Súdánu, která trvá nepřetržitě od prosince 2013. Je skutečně paradoxní, že konečného podpisu dohody bylo dosaženo v Chartúmu, hlavním městě historicky nepřátelského režimu.

Na nové dohodě participují všichni důležití aktéři jihosúdánského konfliktu:

  1. jubská centrální jihosúdánská vláda Súdánského lidového osvobozeneckého hnutí (SPLM), vedená prezidentem Kiirem z etnika Dinka (na obrázku výše), který jako jediný dokument zatím nepodepsal, ale prohlásil, že tak učiní ve středu 8. května,
  2. opoziční frakce Súdánského lidového osvobozeneckého hnutí (SPLM-IO), vedená bývalým viceprezidentem Macharem z etnika Nuer, který je od července 2016 v jihoafrickém exilu,
  3. Spojenectví jihosúdánské opozice (SSOA), sdružující devět menších ozbrojených a neozbrojených opozičních skupin, lavírujících mezi oběma hlavními soupeřícími etniky,
  4. političtí vězni – Former detainees (FD), představující různé bývalé politiky a exponenty režimu,
  5. ostatní opozice, zastupující občanské iniciativy a skupiny obyvatelstva, které jsou nespokojené s vedením hlavních politických skupin jihosúdánského konfliktu.

Chartúmské dohodě předcházela řada dílčích jednání, které se uskutečnily během června a července 2018 v etiopské Addis Abebě a ugandském Entebbe. Důležitým argumentem k dohodě bylo ultimátum Rady bezpečnosti OSN z května 2018, které hrozilo zavedením dalších a mnohem přísnějších sankcí. Dalším neméně silným argumentem byla katastrofální ekonomická a sociální situace obyvatelstva. Dvanáctimilionový stát si totiž kromě lidského utrpení, desítek tisíc obětí, statisíců vnitrostátních a uprchlíků do zahraničí prošel katastrofálním ekonomickým vývojem. V roce 2016 dosáhla hyperinflace 500 % a v roce 2017 klesl objem těžby ropy o dvě třetiny na pouhých 120 000 barelů. Nesmyslnost celého konfliktu dokládá fakt, že právě zisky z ropného průmyslu byly jedním z hlavních důvodů vedoucích k vyhlášení nezávislosti na Súdánu v roce 2011.

 Jaké jsou hlavní body Chartúmské dohody?

Dohoda se týká základní podoby nového jihosúdánského státu, rozdělení moci mezi jednotlivými frakcemi a organizace svobodných voleb.

  • Zformování přechodné vlády na dobu 36 měsíců ve složení: prezident Kiir, první viceprezident Machar, 4 viceprezidenti (2 SSOA, 1 FD, 1 ostatní), vláda 35 ministrů, z toho 20 Kiirova skupina, 9 Macharova SPLM-IO, 6 ostatní skupiny a také parlament složen z 550 poslanců – Kiirova skupina 322, Macharova skupina 128.
  • Uspořádání referenda k vnitrostátnímu uspořádání – počtu států federace, Nezávislá komise pro určení volebních obvodů (IBC) by měla do 90 dnů dosáhnout dohody o počtu států federace (Kiirova skupina navrhuje 32 států, SPLM-IO 21 států, SSOA dosavadních 10 států). Jestliže nebude dosaženo dohody, do dalších 90 dnů má být vyhlášeno referendum k této otázce.
  • Nezávislá komise pro určení volebních obvodů bude mít 15 členů, jestliže nebude schopna dosáhnout dohody o počtu států federace do 90 dnů, bude transformována v Komisi pro referendum o počtu států a hranicích států a musí do 90 dnů vyhlásit referendum.

I když nová dohoda může přispět k dosažení reálných praktických výsledků, zároveň však vytváří problémy, které mohou ohrozit její realizaci:

  • Není jasné, jak rychle bude vytvořena přechodná vláda a jak se jí podaří splnit úkol stažení zbraní od civilistů, registrovat vnitřní a súdánské utečence v zahraničí, vydat „občanské průkazy”, registrovat voliče v předpokládaných termínech pro referenda o státech jihosúdánské federace (180 dní) a pro „řádné“ prezidentské a parlamentní volby (36 měsíců),
  • Je otázkou, zda se viceprezident Machar vrátí z jihoafrického exilu a zda dodrží slib, že jeho ozbrojené složky budou integrovány do celonárodní armády a spoluvytvoří ochranu hlavních politických představitelů (tento proces má trvat minimálně 4 měsíce),
  • Také nikdo nenastínil, kdo bude financovat celý proces realizace Chartúmské dohody. Již nyní se ozývají kritické hlasy (především z USA), že nebudou financovat přechodné období, pokud do něj nebude aktivně zapojen občanský sektor a obyvatelstvo, které trpí již 5. rokem.

Autorem příspěvku je zahraniční spolupracovník e-politics.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

Občanská válka v Jižním Súdánu: příčiny a důsledky (2. č...
Snahy o sebeurčení Jižního Súdánu sahají až do roku 1955, kdy vypukla vzpoura jižanských armádních důstojníků, vedoucí k první...
Jižní Súdán: slepá ulička aneb jak postupovat dále?
Jednání znepřátelených jihosúdánských frakcí při zprostředkovatelské misi IGAD v Addis Abebě skončilo 6. 3. 2015 krachem.  Str...
ICC – Uhuru Kenyatta: 0 – 1 či 0 – 3 kontumačně?
Uhuru Kenyatta Jak jsme již dříve informovali, Mezinárodní trestní soud (ICC) v Haagu projednává ve dvou samostatných soudních...
Aktuálně: Ugandský prezident může vládnout až do roku 20...
Předpokládané se stalo skutečností. 20. prosince 2017 byl ugandským parlamentem schválen zákon, který současnému prezidentovi ...
Občanská válka v Jižním Súdánu: příčiny a důsledky (3. č...
Vnitropolitický konflikt z roku 2013 započal jako důsledek etnického soupeření. Nejvyšší představitelé znepřátelených skupin p...
Zpráva z Keni: srpnové volby se blíží
Během druhého srpnového úterý 8. srpna 2017 se v Keni uskuteční generální volby, tedy volby prezidenta a viceprezidenta, posla...