KOMENTÁŘ: Volební povinnost v ČR, krize demokracie vyřešená zákonem

Prezidentské volby 2013. foto: HN - Lukáš Bíba

S blížícími se volbami do Evropského parlamentu se již tradičně objevuje oblíbené téma povinné volební účasti v České republice. Prvenství za tento rok si připisuje prezident Miloš Zeman, který v nedávném rozhovoru pro think-tank Evropské hodnoty vyslovil podporu povinné účasti. Na první pohled se není čemu divit. Účast při parlamentních volbách osciluje okolo 60 % oprávněných voličů a to je ten lepší případ. Volby do senátu, volby do zastupitelstva krajů a hlavně volby do Evropského parlamentu pouze výjimečně dosahují 40% hranice.

To, že Češi nemají o volby prvního řádu zájem a na volby druhého řádu doslova kašlou, je neoddiskutovatelný fakt. Na druhou stranu oblíbené české řešení „uděláme zákon a všechno bude v cajku“ je naivní a trochu hloupé. Miloš Zeman si za příklad vybral Belgii, což nebyl zrovna šťastný tah. V teoretické rovině sice dosud volební povinnost pro všechny Belgičany trvá a například za absenci u posledních 4 voleb můžete ztratit volební právo až na 10 let či být odsouzen k veřejně prospěšným pracím, důležité však je, že prokuratura od roku 2003 zákon nevymáhá kvůli kritice ze strany lidsko-právních organizací. Jiné evropské státy (Itálie, Kypr, Lichtenštejnsko, Lucembursko, Nizozemí, Rakousko, Řecko a Švýcarsko) sankcionují absenci u volebního klání buď domluvou či nepříliš vysokou pokutou.[1]

To málo, co jsou dlouhodobé výzkumy volební účasti schopny prokázat, zdánlivě hraje do karet příznivcům povinné volby: státy s volební povinností mají o 10 – 15 % vyšší volební účast než země s dobrovolnou účastí (Gratschew, Pintor 2002: 108, 110). V tomto momentu se však nabízí otázka, zda se potenciální 10% nárůst participace z důvodu zavedení zákonného klacku na líné voliče se České republice a potažmo české liberální demokracii vyplatí. Osobně se domnívám že nikoliv.

Demokracie vyjádřená procenty

Problém je totiž v samotném postulátu vyšší participace = lepší demokracie. Procentuální výše participujících ve volbách nemusí být (a nejspíše není) dobrým indikátorem kvality demokracie (viz Dahl 1989 nebo Sartori 1993). Kdyby nepřišel k volbám nikdo, bude to pro demokracii stejný problém, jako kdyby přišli úplně všichni. Zkušenosti s 99% účastí v ČSR/ČSSR máme, ale do vzorné demokracie měly roky 1948-89 velmi daleko. Tím chci říci, že je skoro nemožné stanovit objektivní cíle, které by měla povinná volební účast naplnit. Kdy bude Miloš Zeman spokojen, až přijde volit 68 %, 73 % nebo 91 % oprávněných voličů?

Druhý problém vidím v macešském přístupu české státní správy k potenciálním voličům. Osobně si myslím, že primárně bychom se měli zabývat otázkou, co by mohl český stát pro občany udělat, aby k volbám přišli i bez změny zákona. Bič bývá upleten rychle a snadno (volební povinnost a případné sankce), ale druhá možnost v podobě cukru dovoluje voliče nalákat nenásilně a bez kontroverze.

Nevoliči mezi námi

Důvody, proč Češi zůstávají při volbách doma, se různí. V průzkumech veřejného mínění můžete nalézt pestrou paletu vysvětlení, od hlubokého znechucení politikou a politiky až po nedostatek času pro provedení vlastní volby. Co s tím státní správa může dělat? Kromě zavedení povinné volby (negativní přístup) a strkání hlavy do písku (nejjednodušší přístup) stát může nabídnout přívětivější podmínky pro provedení volby pro občany, kteří by k volbám rádi přišli, ale brání jim v tom tzv. bariéry pro vstup. S lidmi, kteří volit nechtějí a nebudou či ztratili důvěru v politiku, bohužel nesvede nikdo nic, ani kdyby se na hlavu stavěl a vymýšlel sebedrakoničtější zákony. Ostatním nevoličům, kterým do posledních 6 voleb „prostě něco vlítlo“, pomoci lze a to celkem snadno.

Každá interakce se státem či státní správou něco stojí, ať přímé peněžní prostředky (poplatky), váš čas (fronty na úřadech) i nepřímé náklady (dojíždění, ušlý zisk apod.). Podobně to platí i u voleb. Pokud bariéry jsou příliš vysoké, občané zkrátka neparticipují. Volební proces v ČR je v porovnání s Evropou velmi rigidní, fixován na místo bydliště a nenabízející alternativy. Pokud nechcete volit v domovské obci a nestihnete si vyřídit volební průkaz (na každé volby nový), máte smůlu. Jste v zahraničí a ČR nemá v dané zemi konzulát, máte smůlu. Jste nevidomý a nechcete volit spolu s asistentem, máte smůlu. Přitom zavedení alternativní možnosti volby nemusí znamenat náklady ve stovkách milionů korun a roky vývoje. Např. zavedení korespondenční volby, kdy hlas prostě pošlete ve třech obálkách, by mohlo úrovni participace prospět více než pokuty a sankce. Studenti na VŠ, občané v zahraničí a lidé se sníženou pohyblivostí by tuto možnost nepochybně kvitovali.

Nejdříve možnosti, pak pokuty, pane prezidente!

Zdroje:

Dahl, R., A. (1989): Democracy and its Critics. New Haven, Lodon: Yale University Press.

Gratschew, M. and López Pintor, R. (2002): ‚Compulsory Voting‘ in Voter Turnout from 1945 to Date: A Global Report. Stockholm: International IDEA.

Sartori, G. (1993): Teória demokracie. Bratislava: Archa.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

Neúspěchy internetového hlasování (5): Finsko
Finský pilotní projekt měl velmi krátkého trvání. První elektronické hlasování na finském území bylo uskutečněno při říjnových...
Elektronické hlasování v Novém Brunšviku neprošlo
Připravovaná volební reforma v této pobřežní kanadské provincii měla přinést hlasování přes internet. Celý projekt pod názvem ...
Moderní (alternativní) typy hlasování
Se zpochybňováním výsledků voleb politickými stranami či samotnými kandidáty se setkáváme prakticky ve všech zemích, které upl...
Poznámky pozorovatele k „elektronickým“ všeobecným volbá...
V prosinci 2007, kdy se v Keni konaly minulé všeobecné volby, došlo v jejich průběhu k machinacím s hlasy voličů, k předčasném...
Keňa již na volební technické zmatky nevzpomíná a čeká n...
Vítězové a poražení Dne 9. dubna 2013 se slavnostně ujal funkce těsnou většinou nově zvolený keňský prezident Uhuru Kenyatta, ...
Svoboda slova v době válečné
Válka na Ukrajině odhaluje mnohé v naší společnosti i v nás samých. Krizové situace jsou velkou zkouškou pro naše odhodlání br...