Co je to e-democracy?

Fundamentální východisko autorů, zabývajících se vztahem moderních technologií a politiky, můžeme formulovat následovně: vývoj informačních technologií (ICTs) může být použit k faktickému posílení nebo naopak oslabení demokratické praxe. Právě optimismus nebo pesimismus ve vztahu vůči novým technologiím můžeme použít jako první analytické hledisko a rozdělit autory na dva pomyslné tábory, avšak jde o neformální rozdělení pro lepší orientaci, proto ho vážený čtenář nesmí brát jako nepřekonatelné a definitivní.

Za tábor optimistů můžeme označit tu část autorů, kteří specifickým způsobem rozvíjejí práci Davida Helda popsanou v knize Models of Democracy. Held formuluje požadavek efektivního zapojení občanů a nestátních organizací do procesu tvorby politických rozhodnutí a rozšíření občanské sféry [Held 1996: 209-216]. V návaznosti někteří autoři implikují požadavek institucionalizovaných alternativních kanálů k přenosu informací mezi občanskou společností a politickým systémem, vznik ecitizens (virtuálních občanů) a elektronizaci voleb. K tomuto křídlu bych například přiřadil Stevena Clifa [2000, 2004], Stephena Colemana [2003] nebo z českých luhů a hájů Sylvii Reterovou [2008].

Za základ pesimistické skupiny můžeme považovat dílo Benjamina R. Barbera, který již v roce 1984 svojí knihou Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age mimo jiné poukazuje na možnost potlačení „face-to-face“ kontaktu v praktické politice při přílišném důrazu na používání alternativních forem hlasování, což v konečném důsledku může vytvářet příznivější prostředí k manipulaci [Barber 1984: 274]. Za typické pesimisty bych označil např. duo Stephen Ward a Wainer Lusoli [2005] nebo Huberta Buchsteina [2004].

Ať zdroje zájmu o nové technologie a demokracii pramení z jakékoliv pohnutky, obě skupiny mají podobný pohled na dynamiku procesů v rámci e-democracy. Obecně můžeme říci, že vztahy mezi demokracií a novými technologiemi jsou odrazem jejich vlastního evolučního vývoje. Jak rostou možnosti nových technologií a jak se proměňuje moderní společnost nevyhnutelně dochází k interakci. Za místo a okolnosti spojení můžeme celkem bez problémů označit situaci, kdy se nastartovaný proces implementace nových technologií do politických procesů (e-government)[1] sloučí s normativním posilováním demokracie. Zejména tábor autorů optimistů zmiňuje několik oblastí demokracie, které nové technologie mohou ve finále pozitivně ovlivnit.

  1. Důvěra a odpovědnost
  2. Legitimita a porozumění
  3. Spokojenost občanů a služby
  4. Dosah a spravedlivý přístup
  5. Efektivní reprezentace a tvorba rozhodnutí
  6. Účast prostřednictvím zahrnutí a konzultace
  7. Zapojení a deliberace

Toto propojení nových technologií a možnosti posílení (vylepšení kvality) demokracie bývá dnes označováno jako e-democracy. „Obecně lze říci, že demokratická a digitální agenda se po dlouhou dobu vyvíjely odděleně a to různými cestami, aniž by si byly vědomi jedna druhé. (…) Potenciál reakce digitálních technologií s usnadněním správy věcí veřejných je příliš důležitý, než aby se nadále omezoval pouze na sféru techniky a e-nadšenců“ [Coleman 2003: 151]. Hlavní výsledek procesů e-democracy podle Stephena Colemana a Donalda F. Norrise spočívá v tom, že nové institucionálníuspořádání umožní lepší kooperaci jednotlivců pro budoucí politické rozhodnutí v rámci politického procesu [Coleman, Norris 2005: 21].

Například Clift definuje: „E-democracy představuje užití informací a informačních technologií demokratickými aktéry (vládami, volenými institucemi, médii, politickými organizacemi, občany/voliči) v rámci vládních a politických procesů na místní, národní a supranárodní úrovni. A navíc, e-democracy přichází s větší a aktivnější voličskou participací založenou na internetu, mobilní komunikaci a ostatních technologiích v dnešní reprezentativní demokracii, což může přinést participační a přímé formy občanského zapojení do veřejných záležitostí, které se jich dotýkají“ [Clift 2004: nestr.].

Definice čtenáři umožňují do konceptu e-democracy nekriticky zahrnovat všechny proměny a změny, které moderní informační technologie do systému přinášejí. Například v oficiálním dokumentu evropské komise Bringing Together and Accelerating eGovernment Research in the EU je e-democracy definována následovně: „Jedná se o nový stav demokracie, který zahrnuje používání elektronických komunikačních technologií (např. internetu) při provádění demokratických procesů uvnitř demokratické republiky nebo reprezentativní demokracie“ [Kotsiopoulos 2009: A7]. E-democracy tak v současnosti můžeme nalézat téměř ve všech sférách politiky: od jednoduché sebe-prezentace politických stran na webu 1.0 až politologicky frekventované téma alternativních (nejčastěji na nových technologiích postavených) hlasování v rámci volebního procesu.

Poznámky:

[1] „Termín e-government znamená aplikaci nových informačních technologií (ICTs) do fungování vlád. Zejména propojení potenciálu internetu a příbuzných technologií může dopomoci k transformaci struktury a vlády.“  OECD: Glosary of Statistical Terms. Dostupné z WWW:http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=4752 (přístup: březen 2011; překlad autora).

Zdroje:

Barber, B. (1984): Strong Democracy: Participatory Politics for a New Age. Berkeley: University of California Press.

Buchstein, H. (2004): Argumenty proti on-line volbám. In: Globální spravedlnost a demokracie. Praha: Filosofia.

Clift, S. (2000): The E-Democracy E-Book: Democracy is Online 2.0. Dostupné z WWW:http://www.publicus.net.

Clift, S. (2004): E-government and democracy: Representation and citizen engagement in information age. Dostupné z WWW: http://stevenclift.com/?p=112.

Coleman, S. (2003): The Future of the Internet and Democracy Beyond Metaphors,Towards Policy.In: Promise and Problems of E-Democracy. Changes online citizen engagement. Paris: OECD Publications Service.

Coleman, S., Norris, D., F. (2005): A New Agenda for E-democracy. In: Forum Discussion Paper, No. 4. Oxford Internet Institute.

Held, D. (1996): Models of Democracy. Cambridge: Blackwell Publishers.

Kotsiopoulos, I. (2009): Bringing Together and Accelerating eGovernment Research in the EU. Brusel: ICT for Government and Public Services Unit.

Reterová, S. (2008): Alternativní způsoby hlasování: Od tradičních metod k on-line volbám. Olomouc: Perpilum.

Ward, S., Lusoli, W. (2005): ‘From Weird to Wired’: MPs, the Internet and Representative Politics in the UK. In: The Journal of Legislative Studies. Vol.11, No.1, Salford.

Rubriky článku:

Mohlo by Vás zajímat

Svoboda slova v době válečné
Válka na Ukrajině odhaluje mnohé v naší společnosti i v nás samých. Krizové situace jsou velkou zkouškou pro naše odhodlání br...
Den, kdy to všechno začalo
Ačkoliv si to většina občanů ČR neuvědomuje, pondělí 12. března 2012 bylo pro českou parlamentní demokracii zásadním zlomem. V...
Co je to e-democracy? (VII.) Remote Internet voting (RIV...
Nové technologie umožňují snížit bariéru při vstupu do volebního procesu systémem Remote Internet Voting (přenesené hlasování ...
Co jste chtěli vědět o liberalismu, ale báli jste se zep...
„Jsem liberál a mám rád svoji zemi!“ Takovou větu dnes vypustí z úst jen málokdo. Být liberálem a vlastencem v jedné osobě zní...
Co je to e-democracy? (VI.) Volební rovnost
„Když nastane okamžik konečného rozhodnutí o dalším postupu, musí mít každý člen rovnou a efektivní možnost volit, přičemž vše...
KOMENTÁŘ: Volební povinnost v ČR, krize demokracie vyřeš...
S blížícími se volbami do Evropského parlamentu se již tradičně objevuje oblíbené téma povinné volební účasti v České republic...